28 Mart 2013 Perşembe

İSLAM HUKUKU ACIKOGRETIM KONU ÖZET SINAV TARİH SORU CEVAP İLAHİYAT VS. Tefsir Tarihi Ve Usulü -arapca-hadis-islam ibadet es-islam inanç es-islam ahlak es-temel bilgi tek-islam tarihi-islam sanat tar.-islam edebiyatı-islam kurum med.-islam hukuku




1- Düzenleme alanı dikkate alındığında fıkıh kuralları için asagıdakılerden hangisi söylenemez?


a- Kişilerin kendilerine dönük davranışlarını düzenler
b- Kişi ile diğer varlıklar arasındaki ilişkileri düzenler
c- Sadece insanlar arasındaki ilişkileri düzenler
d- Kişi ile toplum arasındaki ilişkileri düzenler
e- Kişi ile Allah arasındaki ilişkileri düzenler

2- Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunun düzenleme alanını oluşturur?


a- Beşeri ilişki biçiminde ortaya çıkan davranışlar
b- İnsan eşya ilişkisi biçiminde ortaya çıkan davranışlar
c- Bütün beşeri davranışlar
d- Allah insan ilişkisi biçiminde ortaya çıkan davranışlar
e- Yalnızca hak vecibe ilişkisi biçiminde ortaya çıkan davranışlar

3- Aşağıdakilerden hangisi roma hukukunun İslam hukukunu etkilediği biçimindeki iddianın gerekçelerinden biri değildir?


a- Roma ve İslam hukukundaki bazı kurumların benzerliği
b- Hz. Peygamberin Suriye seyahatleri esnasında roma hukukunu öğrendiği
c- İslam hukuku kaynaklarının Latinceye çevrilmiş olması
d- Beyrut ve iskendiriyenin Müslümanlarca feth edilmiş olması
e- Etkilemenin Yahudi ve cahiliye hukuku yolu ile gerçekleştiği

4- Aşağıdakilerden hangisi hadis ehli (taraftarı) fıkıhçıların özelliklerinden biridir?


a- nassların insanların maslahatını gerçekleştirmeyi hedeflediğini savunmak
b- nass bulunmayan yerlerde içtihat etmekten kaçınmamak
c- Hadislerin ve sahabe fetvalarının ezberlenip anlaşılmasına yogunlasmak
d- nasların akılla anlaşılır illetlere dayandığını savunmak
e- naslardan elde ettikleri prensipleri uygulamak

5-Müçtehit imamlar döneminde sistemleştirmek amacıyla farazi fıkıh meselelerine özellikle hangi ekol tarafından yer verilmiştir?


a- Hanbelî ekolu
b- Hanefi ekolu
c- Zahiri ekolu
d- Şafii ekolu
e- Maliki ekolu

6- İmam şafi, rey yoluyla yapılan içtihatları hangi delille sınırlandırmıştır?


a- Kıyas
b- İstihsan
c- Mürsel maslahat
d- Medinelilerin ameli
e- Örf

7- Ahmet b. Hanbelin deliller hiyerarşisi içerisinde kıyastan bir önceki sırada yer verdiği delil hangisidir?


a- Sünnet
b- Sahabenin ihtilaf ettiği fetvalar
c- Sahabenin ittifak ettiği fetvalar
d- Kitap
e- Mürsel ve zayıf hadisler

8- Kuranı kerimde hamr (şarap) haram kılınmış rakı hakkında ise herhangi bir hüküm yoktur. hamrın haram kılınmasındaki gerekçe iskardır. (sarhoşluk edici) müçtehit iskar özelliğinin rakıda da bulunduğunu ve bu konuda hamr ile ortak bir gerekçeye sahip olduğunu tespit eder ve rakının da hamr gibi haram olduğu sonucuna ulaşır.

Yukarıda yapılan kıyasta asl, fer’ , illet ve aslın hükmü hangisidir?

Asıl fer illet aslın hükmü

a- hamr iskar rakı rakının haramlıgı
b- rakı hamr iskar rakının haramlıgı
c- hamr rakı iskar hamrın haramlıgı
d- rakı iskar hamr hamrın haramlıgı
e- iskar hamr rakı hamrın haramlıgı

9- Asagıdakılerden hangisi fıkıh usulü ilminin hüküm teorisi kapsamında incelediği konulardan biri değildir?


a- Tek tek fiillerin hükmü
b- Hükmün tanımı
c- Hüküm koyma yetkisinin kime ait oldugu
d- Mükellef
e- Hükmün kısımları

10- Aşağıdaki teklifi hükümlerden hangisi doğrudan bir istek içermemesi yönüyle diğerinden ayrılır?


a- farz
b- haram
c- mendup
d- mekruh
e- mübah

11- Nasların sayıca sınırlı, hukuki ihtiyaç ve sorunların sınırsız denilebilecek sayı ve çeşitlilikte olması aşağıdaki yöntemlerden hangisini kabulle aşılmıştır?


a- sahabe kavli
b- amel –ehli Medine
c- önceki şeraitler
d- ictihat
e- ıstıshab

12- Aşağıdaki konuların hangisinde hata yapan müçtehit günahkar olarak kabul edilmez?

a- Vitr namazının vacipliği konusunda 
b- Orucun farziyeti konusunda
c- Sünnetin hüccet olduğu konusunda
d- Evlenilmesi haram olan kişiler konusunda
e- Farz namazların rekât sayıları konusunda

13- Müftülere yardımcı olmak gayesiyle yazılıp fetva vermenin usulünü anlatan ve mezhebin sahih görüsünü belirlemeye kriter getirerek fetvalarda birliği temin etmeyi amaçlayan eser türü aşağıdakilerden hangidir?

a- el fetaval Kübra
b- resmül müfti
c- edebül kadi
d- al ahkamu s sultaniye
e- kitabün nevazil

14- Aşağıdakilerden hangisi evlenme akdinin in’ikad (kuruluş) şartları arasında yer almaz?

a- Meclis birliği
b- Ehliyet
c- İcab ve kabul uygunluğu
d- İrade beyanı
e- Süreklilik

15- Aşağıdaki edebi türlerden hangisi özellikle devlet kavramı, devlet başkanı, devletin istemi, teşkilatı, idari, mali ve kazai yapısı gibi konuları ele almak üzere yazılmıştır?

a- ahkamı sultaniye
b- kitabul harac
c- nevazil
d- şurut
e- edebül kadi

16- Hanefilere göre rehin hakkı hangi terimle ifade edilir?

a- mutlak milk
b- milkül mut’a
c- minkül menfea bila ayn
d- milkül ayn bila menfa
e- milkül habs vel yed

17- Buğday, arazi, para, kumaş, kullanılmış bir araba

Yukarıdaki beş adet mal türünün misli ya da kıyemi oluşlarına göre doğru sıralanışı aşağıdakilerden hangisidir?

a- kıyemi, misli, kıyemi, misli, misli
b- misli, kıyemi, misli, misli, kıyemi
c- misli, kıyemi, kıyemi, misli, misli
d- misli, misli, kıyemi, misli, kıyemi
e- kıyemi, kıyemi, misli, misli, kıyemi

18- Bazı İslam hukukçularının suçları had ve ta’zir biçiminde ikili; bazılarının da had, kısas ve ta’zir biçiminde üçlü bir tasnife tabi tutmalarının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?

a- Suçun şahsi davaya konu olup olmaması
b- Suçun ta’zir kapsamına girip girmemesi
c- Suçla ihlal edilen hakkın niteliği
d- Had terimine farklı anlamların yüklenmesi
e- Affın geçerli olup olmaması

19- İslam hukukunda evlendirme velayeti ile ilgili aşağıdaki değerlendirmelerden hangisi doğrudur?

a- Evlendirme velayeti sadece ehliyetsizler ve eksik ehliyetlilerle ile ilgili bir müessesedir
b- Evlendirme velayetinin amacı, velayet altındakilerin menfaatlerini korumaktır
c- Hanefilerin dışındaki çoğunluk icbar velayetine, baba ve dedenin de dâhil olduğu geniş bir kesime tanımıştır
d- Hanefilere göre icbar velayetinin dayanağı bekâret, şafilere göre ise küçüklüktür
e- Fakihlerin çoğunluğuna göre buluğ çağına gelmiş bir kız üzerinde icbar velayeti söz konusu değildir

20- İslam ceza hukukunda” Allah hakkı” tabiriyle aşağıdakilerden hangisi kastedilmektedir?

a- Can güvenliğine ilişkin haklar
b- Mal güvenliğine ilişkin haklar
c- Yalnızca belli kişi ya da kişilere ait haklar
d- Kamusal (toplumsal) haklar
e- Vücut bütünlüğüne ilişkin haklar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder